Mgr. Frencken College

Het ‘Frencken’ is een dynamische en goed presterende school waar alle leerlingen even belangrijk zijn, of ze nu kiezen voor de havo, het vwo of de vwo-topklas. Vanaf 2020 kan er ook gekozen worden voor meer gepersonaliseerd onderwijs: Frencken Next.

Ontwikkelen op eigen niveau

Iedereen op het Frencken krijgt de ruimte om zijn/haar talenten op eigen niveau te ontwikkelen. Dat begint al in de brugklas: er is een brede brugklas havo/vwo, waarna er  veel ruimte is om te kiezen uit het Frencken Extra programma. Ook is er een vwo-topklas, wanneer er behoefte aan meer uitdaging vanaf het eerste jaar. In de topklas kiest de leerling een extra vak: Spaans of Future Science en hij/zij volgt verschillende praktijkgerichte projecten. In de bovenbouw kunnen leerlingen kiezen voor excellentieprogramma’s in de talen, zoals Cambridge Engels, Goethe en Delf, maar ook voor Jong Ondernemen en Muziek of Tekenen als examenvak. Binnen en buiten het reguliere programma bieden wij tevens ruim aandacht aan de culturele, maatschappelijke en sportieve vorming.

Frencken Next

Onderwijs van de toekomst vraagt om een meer gepersonaliseerde aanpak. In 2020 zijn we op het Frencken College gestart met Frencken Next, een driejarige brugklas. Meer gepersonaliseerd onderwijs, waarbij leerlingen doelgericht leren werken en er meer ruimte is voor eigen keuzes binnen de leerroute. De leerlingen vergaren op havo- en/of vwo-niveau de juiste kennis om door te stromen naar de bovenbouw en leren de vaardigheden aan die in de veranderende wereld nodig zijn.

Frencken Next staat voor persoonlijke aandacht, zelfreflectie, werken vanuit leerdoelen en een contextrijke en een meer natuurlijke manier van leren. De leerling krijgt meer regie over het eigen leerproces. Samen met een persoonlijke coach bepaalt de leerling tijdens het wekelijkse coachgesprek wat zijn doelen zijn voor komende week en hoe hij deze doelen gaat bereiken.

Een veilig en plezierig leerklimaat

Het Frencken is van oorsprong een katholieke school en heeft deze signatuur altijd behouden. We noemen onszelf nu ‘open katholiek’. Dat betekent dat we ieder geloof en iedere achtergrond respecteren. Bij ons mag je jezelf zijn. Respect voor elkaars opvattingen zijn de standaard. We hebben een veilig en plezierig leerklimaat, waardoor er optimaal geleerd kan worden, maar waar leerlingen zich vooral persoonlijk goed kunnen ontwikkelen. We willen graag dat onze leerlingen nieuwsgierige, zelfstandige en verantwoordelijke volwassenen worden. Daarom leren we hen om kritisch na te denken, rekening te houden met elkaar en hun eigen weg te vinden.

Moderne leer- & werkomgeving

Het Frencken is een moderne havo/vwo-school met zo’n 1400 leerlingen en circa 140 medewerkers. We beschikken over een nieuw gebouw, dat in het schooljaar 2019-2020 geheel in gebruik is genomen. Een gebouw wat uitgerust is met de laatste moderne technologische ontwikkelingen en een modern binnenklimaatsysteem. Een gebouw met grote ramen waardoor het een licht gebouw is. Het bevat ruime lokalen en een prachtige aula. Alle lokalen zijn uitgerust met multimediale hulpmiddelen zoals een digibord. Er is goede wifi in het hele gebouw.